Student Daan in front of the TU Delft dreamhall with the Hydro motion boat

Hydro Motion Team en Multiped: de perfecte combinatie voor maritiem onderzoek

Tijdens de maritieme vakbeurs Europort loopt Daan Posthumus, student aan de TU Delft, nietsvermoedend een geel-blauwe stand op.

Als Joël Smit van MSA-Service hem Multiped laat zien, het platform voor industriële gegevensverzameling en -rapportage, weet hij op dat moment nog niet dat dit het keerpunt zal zijn voor het ambitieuze Hydro Motion Team, dat voor een enorme uitdaging staat: met een waterstofboot de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk maken. Wat volgt, is een reeks cruciale tests, technische doorbraken en onverwachte obstakels. Maar hoe hielp Multiped hen deze grote uitdaging te overwinnen? En welke rol speelde het systeem in het succes van deze baanbrekende missie? Een interview met Daan Posthumus, informaticastudent aan de TU Delft en enthousiast teamlid van het Hydro Motion Team 2024.

Uitdaging Hydro Motion Team: van 0 naar de UK in 1 jaar

Het Hydro Motion Team stond voor een enorme uitdaging: in één jaar een waterstofboot ontwikkelen die in staat zou zijn om de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk te maken. Dit was niet zomaar een project; de combinatie van waterstoftechnologie, uitdagende weersomstandigheden en open zee zorgde voor complexe technische eisen.

De grootste uitdaging? Stabiliteit. Hoge golven en onvoorspelbare wind vroegen om innovatieve oplossingen om de boot zo stabiel mogelijk te houden. Daan en zijn team besloten langere struts te gebruiken om de impact van de golven te minimaliseren, maar dat alleen was niet genoeg. "We hadden een manier nodig om grote hoeveelheden data te kunnen verzamelen en te analyseren, zodat we snel zouden kunnen ontwikkelen," vertelt Daan.

De impact van Multiped  tijdens de conceptfase

Terug naar het begin. Tijdens de eerste fases werd duidelijk dat golven en onvoorspelbare weersomstandigheden op zee grote obstakels zouden vormen. Eerdere teams hadden last van instabiliteit door hoge golven, dus het Hydro Motion Team besloot langere struts te gebruiken. Deze struts, die de boot boven het wateroppervlak tillen, werden verlengd naar 1,6 meter (in vergelijking met de 1,34 meter van het vorige team). “Daan: Een van de criteria was 0,8 significant. Heel ambitieus.”

Hij vervolgt: “We hebben vooral heel veel energie gestoken in het simuleren van het vliegsysteem. We zetten hiervoor onder andere Computationele vloeistofdynamica (CFD) in om te doorgronden hoe de boot zich onder verschillende omstandigheden zou gedragen. Deze simulaties leverden al zoveel data op dat we een oplossing zochten om dit slim te kunnen monitoren en trenden. Door mijn eerdere contact op de beurs wisten we dat we hiervoor contact moesten opnemen met het MSA-Service team. Zij richtten hiervoor Multiped in. De eerste ervaringen waren al heel prettig. Direct inzage in de resultaten van de aanpassingen in je simulaties is al veel winst.”

Hydro Motion Team: zo veel mogelijk meten

“Toen volgde de designfase. We hadden onszelf als doel gesteld dat we zoveel mogelijk moesten kunnen meten in de boot voor een zo goed mogelijk resultaat. Na de presentatie van de boot zijn we direct aan de slag gegaan met de bouw. De romp werd gemaakt van carbon, vanwege het lichte gewicht en de enorme sterkte. Aan boord werden alle data verzameld via een CAN-bus-systeem, met als doel om een geavanceerd softwareprogramma te ontwikkelen om deze gegevens te verwerken. Dit bleek echter een enorme uitdaging. Gelukkig bood Joël zijn hulp aan, aangezien hij en zijn team van MSA-Service ervaring hadden met dit soort systemen. Samen met het Hydro Motion Team hebben ze de CAN-bus gekoppeld aan Multiped, met behulp van een converter. Vervolgens werd alles veilig geïnstalleerd in een waterdichte behuizing.”

TUDelft Hydro Motion boat with Multiped aan boord
Student Daan in front of the TU Delft dreamhall with the Hydro motion boat

Allereerste Hydro Motion Team met real-time data tijdens testfase

“Na de installatie begonnen we met de testfase. Op dat moment waren we ontzettend blij dat we Multiped tot onze beschikking hadden. Dankzij dit systeem hadden we real-time alle data van elk subsysteem voorhanden, waardoor we tot in de kleinste details konden zien of alles naar behoren functioneerde. We moesten namelijk zo efficiënt mogelijk varen en tegelijkertijd de stabiliteit van de boot optimaliseren. En dan telt ieder stukje data mee.

In het midden van de boot installeerden we een IMU-bewegingssensor en voorop plaatsten we een ultranauwkeurige hoogtemeter. Hierdoor konden we tijdens het testen direct zien welke instellingen het beste werkten voor de boot. Waar het vorige team nog handmatig alle data uit de CAN-bus moest halen en zoeken naar de optimale instellingen, konden wij live vanaf een meevaarboot meekijken hoe de boot reageerde op de aanpassingen in de struts.

We zagen real-time de instellingen per subsysteem in een dashboard. Daarop konden we verbruik, snelheid, hoogte, stabiliteit en motorinstellingen zien. En dat uiterst precies, want Multiped verwerkt namelijk 1000 signalen per seconde, waardoor we elk detail van de afwijkingen konden analyseren.

De echte kracht van Multiped is de mogelijkheid om te trenden, alle data met elkaar te vergelijken en daar snel optimalisatiekansen uit te halen. Dankzij deze aanpak verliep onze testfase zeker twee keer zo snel dan normaal, met een maximale besparing op het waterstofverbruik als resultaat. Binnen twee dagen hadden we de boot 'vliegend', en dat gaf echt een enorme kick!”

De ultieme Hydro Motion overtocht: served & saved by data

Het belangrijkste moment breekt aan: de overtocht. Daan: “Direct bij de start van de overtocht  merkten we al dat de boot niet soepel voer. We pakten Multiped erbij en de eerste info liet zien dat er een probleem was met de motor. We zoomden in op enkele parameters en al snel ontdekten we dat de isolatie tussen de hoog- en laagvoltage-systemen niet in orde was. Dit was een gevaarlijke situatie, vooral omdat carbon stroom heel goed geleidt. Dankzij Multiped konden we het probleem snel opsporen, ingrijpen en veilig verder varen.

Maar daarmee waren we er nog niet. Via Multiped ontdekten we dat er ook een pomp defect was geraakt. In Zeebrugge installeerden we een nieuwe pomp, waarna we de oversteek naar de overkant vervolgden. Dankzij de hulp van Multiped en het MSA-Service team hebben we het uiteindelijk gehaald. Wat een geweldige samenwerking en wat een fantastische tooling!

Hydro Motion Team als toonbeeld voor de maritieme sector

Dat je met data maritieme duurzaamheid en onderzoek kunt bevorderen, daarvan is Daan wel overtuigd: “Ik heb gekozen voor deelname aan het Hydro Motion Team omdat ik graag een positieve, duurzame impact maak in maritieme sector. Met dit onderzoek willen we een voorbeeld zijn van hoe maritieme duurzaamheid eruit ziet.”

Ook Julia Overbeek schuift aan, zij is een van de nieuwe teamleden die in 2025 een nieuwe uitdaging aangaat met het Hydro Motion Team. Ze vertelt: “We gaan ons richten op maximale maritieme duurzaamheid. Ik mag al verklappen dat we gebruik gaan maken van duurzame composieten. Ik heb er veel zin in.” Daan sluit af met een lach: “Je zult Multiped meer dan nodig hebben.”

Laatste nieuws

Uw partner in elektrotechnische automatiseringsprojecten in de offshore-, wind- en maritieme sector. 

Laten we samenwerken aan uw volgende project.

MSA-Service B.V.

Houtschelf 1
3371 KB Hardinxveld
Kvk: 24387658

MSA-Service Noord B.V.

Zeppelinstraat 17-8
7903 BR Hoogeveen
Kvk: 63412489